Podmínky pro provozování soupravy SDK II - 250


• Souprava SDK II slouží pro vlastní přepravu dlouhých kolejnicových pasů
• Je funkčně oboustranná k přepravě, nakládání a skládání kolejnicových pasů do délky 250m.
• Maximální dovolená rychlost při práci – skládání 6km/h, - nakládání 2 km/h.
• Největší sklon při práci 20‰, největší převýšení 150 mm.
• Nejmenší poloměr oblouku 150 m.
• SDK umožňuje volné skládání jednotlivých kolejnicových pasů nebo dvojice kolejnicových pasů do osy koleje, nebo za hlavy pražců (pro SUM).
• Skládání dvojice kolejnicových pasů do koleje s výměnou pasů vyměňovacími vozíky za inventární kolejnice, případně za opotřebované kolejnicové pasy.
• Nakládání jednotlivých kolejnicových pasů nebo dvojice kolejnicových pasů z osy koleje, nebo z míst za hlavami pražců.
• Obsluhu soupravy SDK II tvoří 5-ti členná osádka soupravy + 6 až 16 pomocných zaměstnanců, podle zvolené technologie práce s dlouhými kolejnicovými pásy.
• Celková kapacita soupravy je 24 ks kolejnic (max.délky kolejnicových pasů do 250 m). Na soupravě SDK II-250 v majetku TSS, a.s. Hradec Králové, můžeme přepravit současně 2x24 ks kolejnicových pasů délky 125 m (tj.6000 bm), nebo 3x24 ks pasů délky 75 m (tj. 5400 bm).

Před započetím práce soupravy SDK II-250 ve výluce:

Seznámí vedoucí prací vedoucího strojníka s technologií práce, upozorní ho na překážky a umístění speciálních zařízení dopravní cesty. V případě potřeby se dohodnou na způsobu jejich označení a na vlastní technologii práce.


Při manipulaci se soupravou SDK II je zakázáno:

• pracovat za tmy a při snížené viditelnosti,
• nakládat na přepravní část soupravy jiný materiál nebo zařízení než kolejnicové pásy,
• zdržovat se v nebezpečné blízkosti skládaných (nasouvaných) kolejnicových pásů,
• při zastavení na koleji s trolejovým vedením vystupovat na kabinu manipulátoru,
• používat manipulátor na jiné práce než ke kterým je určen,
• používat manipulátor na přepravu osob,
• překračovat nosnost manipulátoru,
• natáčet nadstavbu do příčné polohy na vícekolejných tratích nebo ve stanicích bez výluky sousedních kolejí a jezdit se strojem v této poloze,
• vstupovat do pracovního okruhu ramen manipulátoru,
• vykonávat údržbu na nadstavbě při sklopeném ochranném zábradlí,
• zdvíhat břemena s nadstavbou v příčné poloze na koleji s převýšením,
• zdržovat se v kabině stroje při jeho přepravě při všech druzích přepravy.

Souprava smí pracovat pouze:

• na vyloučené koleji,
• za napěťové výluky,
• na koleji výškově a směrově upravené.

Po skončení práce soupravy před její dopravou musí být manipulátor umístěn na některém krajním pomocném voze Pa a zajištěn. Za jeho zajištění odpovídá vedoucí soupravy. Při průjezdu vlaku po sousední koleji se musí práce včas přerušit a jakákoli práce či pobyt v prostoru mezi kolejí, na níž se pracuje, a provozovanou kolejí je zakázána.

Obecné zásady práce s dlouhými kolejnicovými pásy stanoví předpis SŽDC (ČD) S 3/1.
Zásady pro provoz speciálních vozidel podle typu stanoví předpis SŽDC (ČD) S 8/3 příloha VII.
Podmínky pro dopravu služebních vozidel podle typu jsou uvedeny v předpise SŽDC (ČD) D 2/81 příloha VII/3.